2013. november 5.

Mézeskalács doboz









Az idei első, már karácsonyra készült mézeskalács.

Hozzávalók a tésztához

500 g liszt
100 g porcukor
1 evőkanál mézes fűszerkeverék
25 g szódabikarbóna
250 g olvasztott méz
1 közepes méretű tojás
60 g olvasztott margarin

3 evőkanál víz


A száraz hozzávalókat összevegyítjük. Hozzáöntjük az olvasztott mézet és margarint, majd a felvert tojást és a vizet. Kanállal elkeverjük és 3-4 órára hűtőbe tesszük.
A hűtőből kivéve lisztezett munkafelületen alaposan átgyúrjuk a tésztát, majd 2-3 mm vastagságúra nyújtjuk.
Vastagabb papírból elkészítjük a sablont, amit a tésztára helyezve körbevágunk. A hatszögből (21 cm átmérőjű körből kialakított szabályos hatszög) kettő darab kell, a téglalapból (9 x 7 cm) pedig hat.

Sütőpapírral bélelt sütőlapra helyezzük a formákat és 190 fokon 8-10 perc alatt megsütjük.

Ha teljesen kihűlt a mézeskalács, először díszítjük a lapokat, majd ha teljesen megszáradtak, összeállítjuk.
Az összeállításnál a "ragasztáshoz" is írókát használunk.

Az írókához
1  tojásfehérje
kb. 200 g porcukor
1 teáskanál étkezési keményítő

A porcukrot átszitáljuk. A tojásfehérjét kemény habbá verjük, miközben apránként adagoljuk a porcukrot, ameddig a megfelelő állagot el nem érjük. Akkor jó, ha nagyon lassan, vagy már nem folyik le a habverőről a hab.
A cukor lehet, hogy nem kell mind, a cukor mennyisége a tojás méretétől függ.
Ha elkészült, zacskóba töltjük és apró lyukat ( 1 mm ) vágunk a zacskó sarkán.

Ha színezni szeretnénk az írókát, kis mennyiségű, gél vagy por ételfestéket használhatunk.
A terülőmázhoz az írókát kevés vízzel hígítjuk, és kiskanállal vagy ecsettel visszük fel, az előzőleg írókával kontúrozott területre.
A terülőmáz száradásához legalább 4-5 óra szükséges, csak ezután tudjuk díszíteni a mézeskalácsot.


14 megjegyzés:

Andi írta...

Gyönyörü ez a doboz.

Moha írta...

Álomszép lett! (mint az összes többi is:)

Citromhab írta...

Köszönöm szépen!

Szemi írta...

Tényleg csodás lett ez is! :)
Épp most készülök egy ilyen dobozt csinálni,de nekem a 3D-s dolgok kicsit mumusnak számítanak mindig.. :) Az illesztések, hogy egyben marad-e, nem dől-e össze.. :)) A tiédet meg ezek a pontok is stabilan tartják, igazán gratulálok! :)

marisz57 írta...

Gyönyörűséges!

Okki írta...

Csodaszép! :)

Citromhab írta...

Szemi, köszönöm szépen!
Valamilyen támasztó eszközre szükség van, hogy a rögzítések megszilárdulásáig ne dőljön össze az egész...nálam a gyerekek egykori fa építőkockái jelentették a megoldást:-))

Marisz, Okki, köszönöm!

Etelka írta...

A legegyszerűbb, bombabiztos ragasztáshoz én égetett cukrot szoktam használni. Serpenyőben olvasztott kristálycukorba mártom a mézeskalácsot, ami összeillesztés után pillanatok alatt szilárdul. A mézeskalács házikótis évek óta így készítem... :)

Citromhab írta...

Etelka, próbáltam én is égetett cukorral, de nekem sikerült úgy, ahogy szerettem volna. Túl gyorsan megszilárdul, így utólagos korrekcióra már nincs lehetőség. Arról nem is beszélve, hogy jól megégettem vele a kezem:-)

Rita írta...

Ezt a rácsozást hogyan tudod ilyen szép egyenesre készíteni? Szabad kézzel rajzolod vagy valami segédeszközzel?

Citromhab írta...

Rita, ehhez nincs sablon, ezt csakis szabad kézzel lehet rajzolni:-)

Rita írta...

Kár:) mert nekem szabad kézzel ez tuti nem megy... Gyönyörű!

Unknown írta...

A doboz aljánál ne legyen íves a széle azt, hogyan oldod meg? Mert próbáltam csinálni egy más recept alapján de a sütés után íves lett a széle.

Citromhab írta...

Az általam használ receptből készült mézesek megtartják a formájukat sütés alatt, nem lesz íves a doboz alja.